vrijdag 9 september 2011

Ondernemers op de markt van persoonlijke ontwikkeling

De ondernemers die inhoudelijk het meest te bieden hebben zijn vaak het slechts in marketing en andersom. Ik vind dat daar een einde aan moet komen en heb mezelf tot doel gesteld om zoveel mogelijk ondernemingen die ik waardevol vind te helpen een succes te worden. En succes betekent dan dat die waarde wordt overgebracht op hun doelgroep.

Tot de ondernemers die met name een opvallend verschil hebben in kwaliteit van inhoud en marketing behoort bijna de hele markt van persoonlijke ontwikkeling. Terwijl de maatschappij zit te smachten om hun waarde. Leiderschapsontwikkeling wat er tegen aanschurkt is wat dat betreft een stuk professioneler vorm gegeven. Met name dan de mainstream, want hoe meer niche (en soms ook hoe kwalitatiever!) hoe moeilijker te vinden. Ook de markt van professionele trainingen is veel overzichtelijker met een 10tal grotere aanbieders en specialisten per marktcategorie. Hoewel ik daar ook nog veel vernieuwing verwacht in de komende jaren.

Maar goed, terug naar de markt van persoonlijke ontwikkeling. Voordat ik tot actie overga wilde ik eerst even de oorzaken op een rijtje zetten waarom aanbieders en consumenten elkaar niet vinden.

1. Het aanbod is niet helder vorm gegeven, je weet niet hoe het je precies gaat helpen, wat het voor je doet.
2. Het aanbod is moeilijk te vinden. Waar moet je zijn als je met een vraag rondloopt, meestal vraag je wat rond of vraag je eventueel je P&O afdeling voor een tip of een vaste leverancier.
3. Je weet niet precies wat je krijgt en omdat je het vaak uit eigen zak betaalt aarzel je want je wilt wel iets aanschaffen maar geen kat in de zak kopen.
4. het aanbod is erg moeilijk te vergelijken met elkaar waardoor je keuzestress krijgt en afhaakt.
5. De vraag is niet helder. Mensen lopen wel met vragen of problemen maar weten hun vraag niet helder te formuleren of zijn zich niet bewust dat ze een probleem hebben.

Ik hoor graag aanvullingen als je die hebt. Ik heb een concreet idee dat deze problemen uit de wereld helpt, meer daar over in een latere posting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten