maandag 12 september 2011

De stille Revolutie van de transformatie naar Social Business

Social business is van alle tijden. We hebben altijd met medewerkers en klanten gewerkt, dat is misschien wel de definitie van organisaties: waarde toevoegen voor belanghebbenden. Niets nieuws eigenlijk. Toch is er onderhuids een grote verschuiving aan de gang en is er een nieuwe tijd aangebroken die ondernemers een grote kans geeft en een complexe uitdaging. Met ondernemer bedoel ik iedereen, ook de grote organisaties en ook de "managers" als die er nog zijn. Waar bestaat die uitdaging uit? Wat zijn belangrijke aspecten van de transformatie naar een social business/innovatie toe?

1. Aantrekkingskracht vergroten door je leidende rol te bepalen. Wat is de rol van de onderneming in de maatschappij? Dit betreft MvO beleid maar ook het veel duidelijker meegeven van een missie in de positionering van het merk. Waar staat deze onderneming voor en waar gelooft het in? Dit heeft grote aantrekkingskracht op werknemers en klanten. En groot voordeel, dit is de bron voor oprechte dialoog met elkaar en leidt tot verhalen die zich multimediaal verspreiden.

2. Benutten van de kracht van de onderneming. Zorg ten eerste dat positionering, strategie en diensten gebaseerd zijn op pure onderscheidende kracht. Dan is de vraag hoe zorg je dat het talent binnen de onderneming zichzelf tot bloei brengt? Hoe geef je medewerkers die ruimte? Door het aangaan van nieuwe werkvormen die uitgaan van eigen verantwoordelijkheid gefaciliteerd door technische mogelijkheden. Door het faciliteren van gesprekken tussen medewerkers die uitzichzelf interesse in iets hebben, ergens aan willen bijdragen.

3. Verbeteren van de dienstverlening. Als je de dialoog met klanten en medewerkers efffectief faciliteert kan het niet anders dan dat producten en diensten verbeter slagen krijgen. De kunst is om in die dialoog goed te luisteren en wat je hoort om te zetten in actionable inzichten. Verbetering van propositie, producten en processen (service design) maar ook zeker verandering van houding en gedrag binnen de onderneming. Hoe kunnen we zijn en doen om veel effectiever te zijn voor klanten?

4. Ontwikkelen als leider van een social business. Social businesses en social innovatie vragen om een speciaal type leider. Een leider die ook denkt aan people en planet. Leiders die zich verbinden. Dienend leiderschap vraagt veel moed en veel respect voor de mensen waar je mee werkt. Dienend leiderschap gaat over veel luisteren en het mogelijk maken dat mensen op hun kracht werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten