woensdag 14 september 2011

Griekenland en conversaties die energie geven

Griekenland zit in een geweldige dip. Niet zo gek als alle gesprekken die er gaande zijn als onderwerp hebben dat je failliet gaat, niets kan, je de rest van Europa mee sleurt in je ondergang. Daar zouden jij en ik ook niet blij van worden. Het tegensgestelde is ook het geval niet waar? Als jij merkt dat mensen positief over je praten en dat elk gesprek dat jij met een klant hebt een serie complimenten oplevert ga je met een lekker gevoel weer aan de slag.

Leiders van organisaties nemen dit gegeven steeds serieuzer. De conversaties zijn een hele sterke voorspeller, sterker nog, veroorzaker van resulaten als omzet en marktaandeel. Het mooie van deze tijd is dat je 1. kan luisteren naar de conversaties die er over je zijn. 2. Je de conversaties kan richten en beinvloeden. En dan bedoel ik niet het webcare team die ad hoc issues van grote influencers oppakt maar het strategisch sturen van die conversaties.

De belangrijkste strategie om je conversaties te gaan beïnvloeden is het "sociaal" maken van je positionering. Sommige positionerings statements en modellen zijn zo niet van deze tijd dat je als marketing manager je afvraagt WAAROVER de conversaties eigenlijk zouden moeten gaan? Over een functioneel product als b.v. een pen? Daar ben je snel over uigepraat. Een social media strategie die zich vervolgens richt op b.v. het uitbouwen van de fanbase is dan ook alleen maar haalbaar door truckjes als weggeven van kortingen of andere manipulaties. Dit holt het merk (en marge) alleen maar verder uit en zo snij je in eigen vlees.

Zorg dus voor een sociale positionering. Elke moderne positionering heeft een inzicht, een voordeel en bewijs in zich. De sociale componenten van een positionering zijn: 1. Een duidelijke missie van het merk, het liefst verwoord in een droom met een ruimere maar inspirerende omschrijving van de business waar je in opereert. 2. Een hele duidelijke keuze voor de communicatie (aspiratie) doelgroep die aansluit bij 3. De persoonlijkheid en karakter van het merk, inclusief kwaliteiten en waarden). 4. Als laatste kun je conversatie platforms beschrijven die bij deze positonering horen.

Als voorbeeld geef ik Crystal Clear waar de doelgroep leidend is in de positionering: Women in Control (punt 2). Welke vrouw wil dat niet als aspiratie? En het is ook direct een maatschappelijk thema (1). De persoonlijkheid is een magiër die het mogelijk voor je maakt om te veranderen, waarbij respect en menselijke waarden voorop staan. Een conversatie platform dat heel duidelijk wordt gebruikt is sterke vrouwen voor sterkte vrouwen. Het gave is de multimedia vormgeving van de triggers tot conversatie (een veiling, workshops, reclame, samenwerrking met PLAN).

Als conversaties tussen jou en je klant en tussen klanten energie en resultaten brengen, hoe kan Griekenland dat dan gebruiken om de weg naar boven in te zetten? Welke conversatie triggers kunnen zij inzetten om mensen op een positieve manier over eht land te laten praten? Misschien moeten we eerst even langs voor een goede sociale positionering? Heeft iemand het numemer van de premier?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten