woensdag 16 november 2011

Waarom Twitter een super marketing tool is

Klanten vragen me steeds vaker "wat moet ik nou met dat Twitter, heb ik er uberhaupt wat aan, leidt het ergens toe of is het gewoon een hype?" Mijn stelling is dat het een supertool is en niet om de reden dat je er meer relaties mee op doet, specifieke informatie krijgt die is gefilterd door mensen die je gelooft, of dat meer mensen jou leren kennen. Stop. Dat laatste neem ik terug. Daar gaat het dus wel om. Met Twitteren ben je - nog meer dan met blogs  - heel erg zichtbaar. Je moet dus wel weten en voelen waarvandaan je Twittert. Wie ben je en wat vind je belangrijk? Wat is je persoonlijkheid (archetype) en je karakter (waarden) waarvan uit je Twittert/communiceert. Ben je joviaal, grappig of juist serieus gericht op inhoud? Wat zijn jouw kwaliteiten, kennis en wat maakt je bijzonder in je bijdrage aan anderen / je doelgroep?

Twitteren voor organisaties en merken
Als ZZPer is dit al een behoorlijke vraag en je kan het je veroorloven om gewoon op intuïtie aan het Twitteren te slaan. Gewoon zijn wie je bent en doen wat je al deed alleen dan via Twitter. Maar als je met meer dan 1 bent dan ligt dit anders, laat staan voor een merk/organisatie van 1000 man. Als je dan niet met elkaar helder hebt wie je bent en wat je bijdraagt dan ontstaat er een difuus en onconsistent merkbeeld en uit de merkenleer weten we dat dat niet bijdraagt aan aantrekkelijkheid. Het moet ook niet plat en 1 dimensionaal te zijn en zal de realiteit van het merk of de organisatie moeten weerspiegelen. Marketing is geen truckje meer! Gelukkig. Om terug te komen op Twitter. Geweldig dat zo'n tool en in zekere mate de hele sociale media je uitdaagt om kristal helder te zijn over wie je bent en wat je brengt. En om daar 100% achter te gaan staan. Fijn, dan is er voorlopig voor mij ook nog werk :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten