zondag 6 november 2011

Let's go Pro

Ja, eindelijk A-team the Movie gekeken! Het verhaal gaat natuurlijk nergens over maar is zeer vermakelijk, het is gewoon een klassiek verhaal waar het HERO archetype centraal staat. Leuk is dat het een team is, waar allerlei subhelden hun rol hebben. De slimme wijze leider Hannibal (SAGE), de gestoorde piloot Murdock (JOKER), face de mooie man die elke vrouw versiert (LOVER) en BA Baracus de groote vechter met een nog groter hart (CARETAKER). Zij slaan zich door allerlei avonturen heen waaronder vliegen met een tank. Ze verslaan de tegenstanders keer op keer. De eindscene gaat gepaard met veel vuurwerk waarin de badguys in overheidsdienst het sppor weer eens bijster zijn totdat de echte grote tegenstander opstaat (Lijkt net een game waarin je op het eind van een level tegen het grote monster moet vechten). Hij zegt dan de legendarische woorden: LET'S GO PRO. Opeens moest ik denken aan een opmerking van een klant van de week. Hij zei dat er tegenwoordig zoveel inflatie is als het gaat om marketing en merk consultants dat hij het bijna niet aandurfde om nieuwe mensen een opdracht te geven. Zeker als het gaat om social media kan je je afvragen of er wel Pro's rondlopen. Ik was bij een congres een paar weekjes geleden waar ik bij elke workshop meer het gevoel kreeg dat in het land van blinden bureau's met 1 oog koning zijn. Ja, het is experimenteren, ja, we weten het met z'n allen niet en moeten het al doende uitvinden. Maar dan ben ik op z'n minst verbaasd dat er zo veel aanpakken zijn zonder een echte MERKSTRATEGIE of zonder inzicht in waarom een concept vliegt of niet, waarom een concept er voor zorgt dat klanten betrokken raken of niet.  Je ziet het ook in b.v. NUON die een prijsvraagje doet over social media waarin je een Ipad kan winnen. Ergens gaat hier iets helemaal mis, geen enkele link met NUONS merkstrategie (ze zouden er toch wel een hebben??), totaal geen betekenisvolle ontmoeting en geen verhaal. Verhalen binden en boeien mensen, dat weten we al sinds de kampvuren van vroeger. Wat is het verhaal hier Nuon? Nou ja, ik zou ook kunnen zeggen Burger King of een heleboel andere merken. Ik denk aan de klassieke verhaalelementen die in de serie the A-team zitten en de sterke strategie (ofwel archetypes). Alle social media bureaus en managers dienen een cursus regie te volgen of een week lang met luciferstokjes (welke film was dat ook alweer?) naar de beste 100 films te kijken om het verhaal en de strategie erachter te begrijpen. En dan denk ik ook aan de opmerking van de grote badguy in de film: Let's go pro. Je hebt mijn nummer :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten