donderdag 14 juni 2012

Learnings van het bureau Insites Consulting

Ik was gisteren bij Insites, een vernieuwend marktonderzoeksbureau dat veel ervaring heeft opgedaan met Research Communities. Heel leuk om te zien dat ze eigenlijk ook bezig zijn met Social Businesses, wat is de rol van de consument. Ik heb het heel druk met projecten (dat is natuurlijk goed!) en dus geen tijd om er een verhaal van te maken, dus ga ik voor de 2e optie: ik deel hier mijn eigen learnings voor alle social business adepts. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

1. Het gaat in social communicatie om reach (zoals old spice heel veel fans), co-creation (1 time effect) maar steeds meer om structurele collaboration. Omdat de consumenten de constante factor zijn in het merk. Kijk eens naar de Marmarati (club voor Marmite liefhebbers).
Niet iedereen hoeft alles te doen! Interessant onderscheid via een KLM voorbeeld:

 

2. Insites zit al goed in Research Communities en ze gaan nu voor de Consumer Consulting Board. Een groep consumenten waarmee je als bedrijf structureel contact hebt. Je kan van alles aan ze voorleggen, zolang ze maar interessant en geïnteresseerd zijn.

3. Natuurlijk gaven ze ook voorbeelden van R-communities, waar ze echt wel ver mee zijn.
a. Bij marktplaats hebben ze een groep consumenten betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe website.
b. Bij KLM hebben ze ideeën ontwikkeld voor de tussenlandingstijd.

4. Learnings van Research Communities:
a. Zorg dat je genoeg mensen hebt dat er altijd antwoorden zijn.
b. Create angagement:
- Geef ze een briefing net zoals je zou doen met je eigen team.
- Vraag ze: Waar wil jij over praten?
- Wat er gebeurt moet een verhaal/reis zijn
- Gamefy it! A gamified community is fun en entertaining, create a challenge, b.v. open the secret room, met extra exclusieve info over het merk.
- Involve them: maak er hun project van.
- Talk bout: Process, outcome en learnings

5. Interne communicatie in het bedrijf zelf:
a. Engage
- Maak een verhaal van het onderzoek!, b.v. laat ze een quiz doen om hun kennis te testen of ze wel naar een workshop moeten komen. Die quiz is op het intranet en de vragen worden vervolgens beantwoord door consumenten in een filmpje (1 per vraag).
b. Inspire
- Workshops, maar b.v. ook Newswebsite (ziet eruit als een krant waar steeds weer nieuwe consumer insights in staan )
c. Activate
- b.v. Als eht onderzoek over steden gaat, ontwerp een programma van een dag voor ze en laat ze de stad echt beleven.

6. Een paar leuke losse flodders
a. Start elke meeting with a story of a customer.
b. Need: Get consumers into the company easy
c. Create a consumer storyboard.


Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten