maandag 20 februari 2012

Vertrouwen in jezelf: de essentie van heldendom

Een scheurkalander. Een scheurkalender met wijsheden van Stephen Covey, al jaren een favoriet van mij als het gaat over de realistische maakbaarheid van het leven. De afgelopen maand scheurrde ik trouw iedere morgen een blaadje af dat in het teken stond van vertrouwen. Vertrouwen, een groot begrip dat aan de basis staat van veel succesvolle relaties, persoonlijke maar ook zeker zakelijk. Elke dag ben ik bezig om relaties tussen onze klant en zijn klant te realiseren.
Als je een relatie met elkaar aangaat waarin je een groot deel van het succes van je onderneming in de handen van een ander toevertrouwt, hoe weet je dan of je goed zit? Er is natuurlijk bewijs, een trackrecord van wat je hebt gedaan bij andere klanten en dan heb je natuurlijk opleidingen en diploma's en referenties. Uiteindelijk draait het om vertrouwen, het volgen van je intuitie. Op deze man/vrouw kan ik bouwen. Ik wil zo iemand zijn en ik wil mijn klanten helpen om zo'n iemand te zijn. Zodat zij/hij ook diegene is die het vertrouwen van klanten waard is.

Covey heeft er een paar mooie uitspraken over: "Wees eerst jezelf trouw voordat je anderen iets belooft" en "Vertrouwen in jezelf is het eerste geheim van succes. De essentie van heldendom". Zo werken we ook met klanten, eerst je eigen kracht helemaal erkennen, dan komt de rest als vanzelf. Ik heb zelf lang gestoeid met mijn eigen zelfvertrouwen en probeerde rechts of links langs deze waarheid te komen. Ik vond dat ik alles moest kunnen en als ik dacht dat ik ergens in te kort schoot deed ik alsof. Natuurlijk werkte dat niet. Wat mij heel erg heeft geholpen is om iedere ontmoeting steeds meer te nemen zoals hij is. De verschillen tussen mij en een klant, de angst om niet perfect te zijn en tegen afwijzing aan te lopen. Toen ik bravoure en bluf parkeerde merkte ik dat het allemaal in de weg stond van echt zelfvertrouwen. Toen kreeg ik oog voor de kwaliteiten die ik heb en waarmee ik zonder moeite iets toevoeg voor klanten.

Covey verkoop natuurlijk niet voor niets zoveel boeken en nu dus ook scheurkalanders, waarvan er een via een kerstcadeautje op de muur hangt. Het is waar. Waar je eerlijk kan zijn naar jezelf, ontstaat vertouwen en volgen relaties. Moderne marketing bouwt hierop voort en is daarom zo'n fantastisch vakgebied.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten