“Kijk”, zei de mier en
sprong op, “ik ben een sprinkhaan”. Corporate stories komen in allerlei vormen
en maten en in allerlei kwaliteiten. Dat hebben we door schade en schande
geleerd. Een goed verhaal onthoud je je hele leven, wil je delen met anderen en
kan een abstract inzicht voelbaar tot leven brengen. Zoals het bovenstaande
verhaaltje over de mier, dat aandoenlijk vertelt dat het niemand overtuigt als
je roept dat je iemand bent die je niet bent.
De do’s van het creëren
van een goede corporate story.
1.
Prestatie: Bepaal je doestelling. Wat wil je bij
wie, wanneer bereiken met dit verhaal. Een sterke corporate story inspireert medewerkers om tot
actie over te gaan en betrekt klanten en prospects bij de organisatie en het
merk. Kunnen we deze doelen nog specifieker maken?
2.
Passendheid: Zorg dat het verhaal klopt met wie
je bent, met de persoonlijkheid en karakter van je merk en organisatie. Ben en
Jerry’s vertelt geen serieus verhaal maar een geïnspireerd verhaal over twee
ondernemende mannen waarbij ze veel grapjes maken, dat klopt bij B&J.
3.
Perspectief: Een van de wetten van communicatie
is dat het moet opvallen. Een goede manier is om een verrassend perspectief te
kiezen waarvan uit je het verhaal vertelt, denk aan de kok van een
sterrenrestaurant of de vos van natuurmonumenten.
4.
Plot: Na het aanhoren van de story van Unilever besef
je dat een beter leven voor 2 miljard mensen mogelijk is doordat Unilever hard werkt
aan haar voedingsmiddelen. Wat is het waar iemand mee weg loopt en hoe relevant
is dat? Wat is de take-out, het inzicht, de inspiratie? Elke goede corporate
story heeft een “plot that sticks”.
5.
Powers: Zorg dat mensen het verhaal willen uithoren,
dat er spanning is. Bepaal waar de dilemma’s zitten of lastige keuzes, dat
maakt het boeiend tot het einde. Illustreer die dilemma’s met ludieke verhalen.
Maak hiernaast gebruik van metaforen die mensen herkennen, zoals archetypes en
bekende personages. Het verhaal van voetbalclub de godenzonen van Ajax blijft
boeien omdat de club kan bogen op grote resultaten in het verleden maar nu een
keuze moest maken tussen een focus op zakelijkheid of op voetbal. Ze kiezen
uiteindelijk voor voetbal en heel Nederland is betrokken bij hun verhaal en
benieuwd tot welk resultaat dit leidt.
6.
Publiek: Definieer heel duidelijk wie je publiek
is, wat weten ze al, waar worden zij door geraakt? Denk ook praktisch: hoeveel
tijd en aandacht hebben ze. In de realiteit heb je meestal minder dan je hoopt.
Zo kan je een goede beslissing maken over punt 7.
7.
Platforms: Zorg
voor een vorm die het verhaal versterkt en past bij het medium dat je kiest.
Binnen de organisatie kan de vorm anders zijn dan naar buiten toe. Zo helpen we
organisaties om hun verhaal over te brengen aan hun medewerkers via teasers en
evenementen, soms zelfs met acteurs terwijl we voor klanten in zo’n geval een
filmpje en een film en een presentatie maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten