Marktonderzoek

Marktonderzoek is een van de dingen die ik het liefste doe, omdat het me steeds weer nieuwe inzichten geeft over hoe wij als mens in elkaar zitten. Het blijft me fascineren. Zo ook in 2012:

E-commerce. Als freelancer voor WUA! deed ik voor +/- 20 e-commerce teams onderzoek naar de effectiviteit van hun websites: vindbaarheid, doorgaan op de site en conversie. Teams die ik in 2012 hierin begeleidde zijn oa: Microsoft, ABNAMRO, NN, ANWB, Simyo, Eurocamp, Centraal Beheer. Bij WUA! deed ik ook branche onderzoeken naar hoe de websites in die categorie zich verhouden tot elkaar en wat  de best practices per branche zijn.

Goed doel. Natuurlijk werkte ik ook veel direct voor klanten, zo deed ik twee onderzoeken voor het Aidsfonds.
De eerste was explorerend: Wat leeft er onder onze doelgroep en voor welke onderwerpen willen zij bijdragen aan een oplossing?
In het tweede toetsten we het multimediale communicatie concept dat was voortegekomen uit het eerste onderzoek.

FMCG. PerfettivanMelle, sinds jaren een van mijn favoriete klanten, vroeg me om de beleving van consumenten op MVO en suikerwaren categorie te onderzoeken zodat zij in hun MVO beleid nog beter tegemoet kunnen komen aan de wensen van de consument. Hiertoe modereerde ik 6 exploratieve groepen.

Voor Royaan heb ik 3 groepen gemodereerd waarin we de snackmarkt onder de loep namen. 

Voor een grote supermarkt keten modereerde ik 2 exploratieve groepen voor een segmentatiestudie die diende als input voor het creƫren van Persona's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten